CATALÀ


QUE HE APRÈS AQUEST TRIMESTRE? 

Jo pens que ha d'entrar l'hiat i el diftong,
S sorda i sonora
El temps i el clima
Verb: temps, mode, nombre i persona
Apòstrof
Prefixos i sufixos agmentatius
Pronoms personals
Signes gràfics
Analísi morfològic







La comunicació: emissor, receptor, codi...
M'he errecordat de l'accentuació: agudes, planes, esdrújoles.
Quines classes de substanrius hi ha: comú, propi, concret, abstracte, individual i col·lectiu.
Paraules sinónimes: que signifiquen el mateix.
Paraules antónimes: que signifiquen el contrari.
El llenguatje i les llengües: espanyol, anglès...
L'accent diacrític: mes/més  que/qué  pel/pèl...
I alguna cosa de l'any passat: c/qu, g/gu i j/g,  r/rr...

CLASSES DE PARULES
 SUBSTANTIUS:el substantiu és una categoria de la gramàtica que designa persones, animals o cosses.
  ADJECTIUS: és el que es refereix a una qualitat o accident, que no es en si, oposat a un substantius.
  VERBS: catagoria gramatical el que expresa accions, existencia, estats i canvia, es conjuga.      ADVERVIS: categoria gramatical que serveix per  modificar la significació de l'adjetiu.  ex: bé, malamemt
  L'ARTICLE:  l'article anuncia la presencia d'un substantiu i indica el génere i el nombre que té.  ex: el, la.
DEMOSTRATIU: és el dit dels pronoms, dels substantius, adjectius o adverbis, que exerceixe una funció respecte a cosses, situacions, persones...  ex: aquell
QUANTIFICADOR: determinant que expresa quantitat en relació amb l'objecte designat.  ex: massa, pocs, bastants
POSSESSIU: que expresa relació de possesió, de pertanyença...  ex: meu, teu,
NUMERAL: que expresa o representa un nombre.  ex: primer, segon, un, dos,
CONTRACCIÓ: serveix per què els articles "a,de i per" vaigin junts amb "el, i els", per què formin una sola paraula.  ex: a+el= al  de+el= del  per+el= pel



Dimarts vam tenir lexàmen de català, dels temes 3,4,5. En Pere va dir que havia anat molt bé.
Jo m'he equivocat amb els exercicis següents:

1-Escriu cada paraula on correspongui i completa les oracions.
N'Andreu vol què li demanis que vol.
correcció: N'Andreu vol que li demanis que vol
Jo ho he entès, perquè a altres bandes ho he vist, i també perquè a classe ho vam explicar.

5-Posa l'accent a les paraules del següent text:
biólegs, ecològics, teòricament, necessàries (que no he posat accent), éxit, i pròxim.
correcció: biòlegs, ecològics, teòricament, necessàries, èxit, i pròxim.
En aquest exercici m'he liat un poc amb els accents. Igualment he reflexionat, i ho he pensat, m'havia equivocat, quin fall!

7-De les següents paraules m'has d'agafar els substantius i posar-los a la columna que pertoca.
substantius comuns        substantius propis       substantius concrets     substantius abstractes
-notícia     -llibertat           -Joana                          -meló                             -llibertat
-meló       -intel·ligència     -Maó                           -vaca                             -generositat
-llibres     -amor                                                   -llibres                            -amor
-foscor    -generositat                                           -Joana                            -foscor
-vaca                                                                     -Maó                             -intel·ligència
 vermell correcció professor, negre alumne.
En aquest exercici tanmbé he reflexionat un poc i he pensat que ho podria haver fet millor.


No hay comentarios:

Publicar un comentario